Szczeciński Energopol przejął w poniedziałek plac budowy i w końcu września ma rozpocząć prace przy wznoszeniu mostu łączącego Solec nad Wisłą z Kamieniem na Lubelszczyźnie
Najpierw wykonawca oczyści teren na brzegach. Ponieważ objęty jest programem Natura 2000, chce to zrobić pod okiem przyrodników. Prace budowlane zaczną się najprawdopodobniej po stronie Solca. Ciężki sprzęt zostanie na budowę sprowadzony pod koniec września.
Most powstanie w miejscu, gdzie teraz widać w wodzie betonowe elementy. - To są fundamenty tymczasowej przeprawy wojskowej, które wykonano zaraz po wojnie - tłumaczy Wojciech Kołtun z Energopolu Szczecin, który odpowiada za projekt budowy mostu na Wiśle. - Będziemy je badać georadarem. Musimy się przekonać, czy nam nie przeszkodzą w naszych pracach - dodaje.
Otworzy drogę na wschód
Wójt Solca Andrzej Czajkowski liczy, że na budowie skorzystają mieszkańcy. Bo pracownicy będą potrzebowali kwater, wyżywienia, firma może też zatrudnić do prac miejscowych budowlańców. A po wybudowaniu most otworzy Solcowi nowe możliwości, jeśli chodzi o sprzedaż płodów rolnych.
- Otworzy nam drogę na wschód - podkreśla wójt. I jest przekonany, że do Solca dzięki nowej przeprawie zjedzie więcej turystów. Bo jest tam co oglądać. W miejscowości jest wiele cennych zabytków, odbywają się w niej coraz bardziej znane imprezy, niektóre unikatowe, np. Królewskie Regaty czy Festiwal Muzyki Klasycznej z udziałem muzyków z całego świata.
- Mamy miejsca noclegowe w trzech ośrodkach, obecnie prywatnych, a kiedyś należących do radomskich Zakładów Metalowych, spółdzielni Nowe Życie czy starachowickiej FSC, a także dwie jadłodajnie - zaznacza Czajkowski.
O moście mówiono od lat
Przypomnijmy, Energopol wygrał przetarg z ceną 209 mln zł i zobowiązał się ukończyć budowę mostu do przełomu października i listopada 2014 r. Fundusze wykładają Unia Europejska oraz województwa lubelskie i mazowieckie.
Na Wiśle w Solcu były kiedyś zbudowane dwa mosty. Jeden zburzono podczas I wojny światowej, drugi oddano w maju 1939 r. Przetrwał zaledwie kilka miesięcy.
W pobliskim Kłudziu działa przeprawa promowa, ale zimą, gdy pojawia się nawet drobna kra, prom zostaje unieruchomiony. O konieczności budowy mostu mówiło się przez lata. - W zasadzie przed każdymi wyborami - mówi wójt Czajkowski. Jak podkreśla, do pierwszego spotkania przedstawicieli samorządów Mazowsza i Lublina doszło w sierpniu 2007 r. z jego inicjatywy. - I tak minęło pięć lat, aż wreszcie podpisano umowę z wykonawcą - słyszymy od wójta.
Problemem po stronie mazowieckiej jest droga dojazdowa do mostu. - Najpierw miała być przebudowana cała droga od mostu do Iłży, teraz mówi się o nowym śladzie przez Solec. W tym roku ma być przetarg na dokumentację techniczną, a sama budowa drogi ma się zacząć w 2014 r. Czyli most będzie gotowy, a dojazd dopiero zaczną budować - dodaje wójt.
Oprócz samej przeprawy powstaną zatoka autobusowa po stronie mazowieckiej, stanowiska do ważenia ciężarówek oraz chodniki i ścieżki rowerowe.
Opis projektu
Projekt realizowany jest na granicy dwóch województw: województwa lubelskiego (powiat Opole Lubelskie, gmina Łaziska, miejscowość Kamień) oraz województwa mazowieckiego (powiat Lipsko, gmina Solec nad Wisłą, miejscowość Solec nad Wisłą).
Projekt obejmować będzie następujący zakres robót:
budowę mostu wysokowodnego: długość obiektu ok. 1 000 m, szerokość obiektu: jezdnia 7m, pasy awaryjne – 2 x 2,50 m, chodnik – 1,50 m,
budowę dróg dojazdowych klasy GP (droga główna przyspieszona) poprzez rozbudowę odcinka drogi wojewódzkiej nr 747 o długości ok. 650 m po stronie województwa lubelskiego i ok. 220 m po stronie województwa mazowieckiego, w tym:
poszerzenie jezdni,
wykonanie umocnionych poboczy,
budowę chodników,
poprawę istniejącego odwodnienia m.in. poprzez pogłębienie istniejących oraz wykonanie nowych odcinków rowów przydrożnych,
wykonanie zjazdów i przepustów pod zjazdami,
przebudowę przepustów pod koroną drogi,
wycinkę drzew,
wykonanie nasadzeń zieleni,
przebudowę linii energetycznej,
przebudowę linii teletechnicznej,
wykonanie oznakowania poziomego i pionowego,
montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu.
Cel i planowane rezultaty:
W wyniku realizacji Projektu dojdzie do stworzenia korytarza transportowego łączącego wschodnią granicę państwa z centrum Polski.
Realizacja projektu jest ściśle powiązana z zadaniem pn.: „Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 747 Iłża – Konopnica na odcinku Konopnica – Kamień”, które również planowane jest do współfinansowania przez Unię Europejską w ramach Programu Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007–2013.
Realizacja tych dwóch projektów swoim zakresem obejmuje niemal całą długość drogi wojewódzkiej nr 747 (na terenie województwa lubelskiego) tj.: od km około 40+050 do projektowanego węzła „Konopnica” obwodnicy Lublina w ciągu drogi krajowej S19.
Realizacja projektu ułatwi dostęp do głównych międzynarodowych korytarzy transportowych Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T poprzez stworzenie ciągłości drogi wojewódzkiej nr 747 przebiegającej przez województwo mazowieckie i województwo lubelskie.
Brak mostu na Wiśle powoduje, że droga wojewódzka nr 747, o łącznej długości 96,587 km nie ma ciągłości. Po stronie województwa lubelskiego przebiega odcinek o długości 55,815 km, a po stronie województwa mazowieckiego o długości 40,772 km. Most na Wiśle, pomiędzy Kamieniem a Solcem, uważany był za jeden z ważniejszych obiektów z punktu widzenia obronności Układu Warszawskiego. Budowany był dwukrotnie – uległ zniszczeniu zarówno podczas I wojny światowej, jak i podczas działań wojennych w 1939 roku. Po II wojnie światowej przyczółki mostowe przejęło wojsko, które wykorzystywało je dla mostu pontonowego montowanego w czasie ćwiczeń.
Ponadto droga wojewódzka nr 747 jest ściśle powiązana z siecią dróg wojewódzkich (m.in.: nr 824, nr 825, nr 827, nr 833, nr 834) i krajowych (nr 9, nr 12, nr 17, nr 19, nr 79, nr 82) przebiegających przez obszar województwa lubelskiego i mazowieckiego. Poprzez drogę krajową nr 82 połączy się z planowanym przejściem granicznym we Włodawie i usprawni połączenie z przejściami granicznymi w Sławatyczach i Dorohusku. Poprawi się również dostęp do terenów inwestycyjnych oraz licznych atrakcji turystycznych regionu. Powstaną szybsze i bezpieczniejsze powiązania komunikacyjne pomiędzy ośrodkami centralnymi (zwłaszcza Lublinem) a pozostałymi obszarami Polski Wschodniej.
Kto skorzysta dzięki projektowi?
Mieszkańcy pobliskich terenów (województwo mazowieckie i lubelskie), przedsiębiorcy, firmy transportowe, organy samorządowe, turyści krajowi i zagraniczni, uczniowie, studenci itp.
Tel.: 509-139-815
Tel.: 505476156
Tel.: 723312399
Tel.: 783991912
E-mail.: 602817487
Tel.: 516927589
Tel.: 698680086
E-mail.: 601612271
0 użytkowników i 241 gości